torsdag 5. januar 2017

Godt nyttår, god julemiddag ...

Godt nyttår ønskes fra meg!
Det er visst det jeg klarer å strekke meg til - ett blogginnlegg i året. Jaja to da, med oppfølgingsinnlegget i juli ... Pinlig, jeg vet.

I år er det ikke nyttårsforsettene som skal publiseres (tror ikke jeg har noen nyttårsforsetter i år, nå blir det på lykke og fromme ...), men 1. juledagsmiddagen. Mye mer interessant, ikke sant?!

Vi laget for første gang gås. Og den eneste grunnen til at det ble gås, er at jeg er så sær at hvis alle andre lager kalkun, så skal jeg jaffal ikke lage dét!

Men vi ville prøve noe nytt, og da ble det gås.
Først googlet jeg det for å finne ut om det var noe man kunne tørre å begi seg ut på i det hele tatt, det var det. Så begynte jeg og ringe rundt til slaktere for å få fatt i, det fikk jeg.

Vi var 5 voksne matglade mennesker og 2 småspiste frøkner. Gåsen var 3,2 kg og det var akkurat nok, pittelitt til overs bare.

Sånn begynte vi:
Revet skall av 2 sitroner og 1 appelsin
1 ss saltflak
2 ss chinese five spice.
Krydderet laget jeg selv: kanel, nellikspiker, fennikkelfrø, stjerneanis, szechuanpepper - 1 ts av hver.
(Szechuanpepperet kjøpte jeg på et marked i Wuhan da vi var på ferie i Kina.)

Vi skar et rutemønster i skinnet på hele gåsen. Etterpå gned vi den inn med krydderblandingen og sitrusraspet.
Gåsen sto på kjøl over natten. Sitronene og appelsinen delte vi opp og stappet inn i fuglen.
Da vi gjorde det oppdaget vi (bare flaks) at inni den lå hjerte og diverse andre deler pakket i en plastpose!
De kokte vi kraft på.

Da gåsen skulle tilberedes:
Vi la den på rist - med et kar under slik at alt fettet kunne renne ned i det i løpet av steketiden - med ovnen på 250 gr C. Etter 15 minutter senket vi temperaturen til 180 gr C. Fuglen skal steke 15 min/kg. Når det var 30 minutter igjen av steketiden, tok vi fuglen ut av ovnen og ringlet honning over den. Vi skar den opp ved lårene, dette for at den skulle bli jevnere stekt. Gåsen inn igjen i ovnen for den siste halvtimen. Når fuglen var ferdig stekt, pakket vi folie over den og lot den hvile i 15 minutter før vi delte den opp.

Potetene kokte vi til de begynte å bli møre, da la vi dem i fettet i karet under gåsen i stekeovnen, slik at de fikk steke seg ferdig der. Syyykt godt!

Som tilbehør hadde vi en slags waldorfsalat, stekte champignoner og rosenkål, og madeirasaus laget på kraften, du husker vi laget.

Oh my, det var godt, altså!! Tror det skal bli en tradisjon hos oss. Anbefales herved :-)

Ingen kommentarer: