mandag 17. januar 2011

Leseåret 2010 - del 3


Ja, da tenker jeg å gjøre meg ferdig med fjorårets leseopplevelser. Og nå skal jeg benytte anledningen til å uttrykke min begeistring over andre bokbloggere, og nettstedet Bokelskere.no.

For tjue år siden var jeg medlem i en bokklubb, men jeg opplevde stadig å irritere meg over utvalget bøker som ble presentert. Blant annet var det mye krim (nei, det var ikke Bokklubben krim og spenning jeg var medlem i) , og er det noe jeg ikke liker, så er det krim, og da spesielt norsk krim ... Og når jeg gikk inn i en bokhandel ble jeg nærmest lamslått; jeg fant ingenting, det var som å ikke se skogen for bare trær.

Men nå, vet du, nå har jeg jo dere andre bloggere å ty til :-) Og de par siste årene har jeg lest utrolig mye god litteratur! Så mye bra, så mye forskjellig, så mange gode klassikere, så mange viktige nåtidsromaner. Hipp hurra for internett, sier bare jeg, og hipp hurra for bloggere!!

Og med det samme vi snakker om viktige nåtidsromaner: Utrenskning av Sofi Oksanen. En bok som uten omskrivninger, og uten å legge noe til de harde fakta, fikk meg til å sette ekstra stor pris på det livet jeg lever her ute på min kjedelige øy i havgapet. Det var vondt, grusomt, men verdt å lese. Historien om sexslaven som klarte å rømme, og kvinnen som plukket henne opp. En kvinne som hadde hatt sin andel problemer. Les den, det er ikke for ingenting at Oksanen fikk Nordisk råds litteraturpris.

Og så var det Innsirkling av Carl Frode Tiller. Den hadde egentlig gått meg hus forbi, men da Innsirkling 2 kom var jeg ikke sen om å skaffe den. Toeren fikk jeg til jul, så den ligger i kø på nattbordet mitt. Tiller skriver på nynorsk, og det er veldig behagelig å lese; språket flyter lett. Det handler om David, som har mistet hukommelsen. Og tre mennesker som sender ham brev, for at han skal få vite hvem han er. Spennende utgangspunkt, man får tre vidt forskjellige innfallsvinkler til den samme perioden i livet hans. Jeg ble helt tatt på sengen av Tillers gode innsikt i menneskesinnet (det hørtes jo voldsomt svulmende ut *haha*). Men altså; løp og kjøp!

Den siste boken jeg har tenkt å si noe om er Til Fyret av Virginia Woolf. Denne boken hadde jeg gledet/gruet meg til i flere år. enten ble den omtalt som en fantastisk bok, eller så ble den beskrevet som vanskelig. For meg var den bare vakker, vakker, vakker. Den har mye poesi i seg, og lange setninger med komma og tankestreker og parenteser en masse. Deilig! Og så del to, da, Tiden går, som handler om husets forfall i de ti årene som deler fortellingen i to, den er helt fabelaktig. Har du ikke lest den ennå, ikke vent lenger, just do it!

Her har jeg skrevet litt om en annen bok jeg leste i 2010, den vil jeg også anbefale varmt.

1 kommentar:

Fies notiser sa...

Trivelig lesing hos deg som vanlig :-)
Ha en fin fredag!