søndag 4. november 2012

Har lest - i full storm: Haiene


Det er rart, men veldig ofte når jeg leser en bok, så dukker det opp samtaler, bilder, tekst, fjernsynsprogram eller nyhetssendinger som har en eller annen sammenheng til det jeg leser.

Antagelig er det bare fordi jeg blir mer bevisst akkurat det eller det tema, men det er nå litt morsomt allikevel. I forrige uke var det direkte nervepirrende.

Da leste jeg Haiene av Bjørneboe. En utrolig spennende historie om   et seilskips siste stormfulle seilas, og alle de forskjellige menneskene om bord.

Sakset fra Wikipedia:
Denne boken har en meget sterk symbolikk, båten blir alltid forfulgt av haier og på båten er det mennesker fra alle nasjonaliteter. Båten er et symbol på verden, der kapteinen symboliserer dem som har makt og mannskapet de beherskede. Haiene som forfølger skipet symboliserer demonene i mennesket. Alt ender med at mannskapet gjør mytteri og båten forliser.


Statsraad Lehmkuhl


Det eneste skipet jeg kjenner til, som også er en bark slik som Bjørneboes 'Neptun', er Bergens stolthet Statsraad Lehmkuhl. Dette bildet ble lagt ut på seilskipets Facebook-side i forrige uke. Orkanen Sandy herjet i samme område, men Statsraaden holdt seg i utkanten av det værsystemet, og det skjønner jeg godt. Flott bilde, ikke sant?

HMS Bounty

Da var det verre med HMS 'Bounty', skipet som ble bygget til innspillingen av filmen Mytteriet på Bounty i 1960.

Det ligger nå på havets bunn, etter å ha tapt i kampen mot tidligere nevnte orkan Sandy. Forferdelig trist, selvfølgelig! Ikke bare gikk skipet tapt, men menneskeliv gikk tapt sammen med det.

Det sterkt å se et sånt bilde, syns jeg. Man kan ikke la være å tenke på det mørke, kalde dypet under det ...

Ingen kommentarer: