tirsdag 28. august 2012

Road trippin'


Baronens rosehage blir godt tatt vare på
Det er ikke bare det store utland vi har frekventert i sommer, vi har faktisk fartet en del langs land og strand her hjemme også.

Blant annet, så hadde min yngste datter og jeg oss en utrolig flott tur til Rosendal og Mauranger.

Vi losjerte hos en tidligere kollega av meg, en fantastisk sprudlende og flott dame, forresten.






Lørdagen gikk vi tur opp til Bondhusvatnet, der oppe var det like nydelig som alltid. Vi var så heldig å komme opp midt mellom to tyske reisepartier, så vi fikk nyte stillheten og freden og roen i fullt monn. Breen har forresten trukket seg tilbake hele 330 m siden første gang jeg var der, en eller annen gang midt på nitti-tallet.

Om kvelden satt vi på kjøkkenet og fniste og lo, vertinnen og jeg, mens vi mimret om alle de morsomme og rare tingene vi opplevde som kelnere i hine, hårde dage, på Bergens barer og restauranter.

Dagen derpå var man jo ikke fullt så på hugget, men en tur til Baroniet kurerer det meste. Å rusle rundt i rosehagen der, sammen med en søt og interessert datter, er balsam for sjelen! Luften, duften, trærne, orangeriet, urtehagen, slottet og alt sammen ... Det må oppleves :-)



En hundre år gammel dukkestue som har hedersplassen midt på tunet

Og nå i helgen var det tur til Hamar.

Jeg fikk byttelåne bil med Mannen - fikk den  med stor motor og stort bagasjerom - og sammen med en hagevenninne føyk jeg over fjellet med blomster i blikket.

Der ventet 25 andre mer eller mindre komplett hagegale mennesker; hagevandringer, planteauksjoner, plantemarked, hagevandringer, plantebytter, frøplanter og plantefrø; hageforedrag, hagebøker, hagehansker, hagevandringer og atter hagevandringer.











Nesten åtte timer i bil, gjør absolutt ingenting, når man vet at det ligger kjekke ting som det og venter i andre enden. At det tar like lang tid hjem igjen er et ikke-tema ...

Dessforuten, så går det fint, det også, når man har det ekstra store bagasjerommet fullt av deilige, nye planter, som man nesten ikke kan vente med å komme hjem og få satt i jorden, i egen hage.

Ingen kommentarer: