torsdag 3. april 2008

Ørsmå gleder



Jeg har en liten bok som heter 'Ørsmå Gleder', den er skrevet av en franskmann som heter Philippe Delerm. Boken kom ut i 1997. Vi har hatt den i bokhyllen i mange år, min mann fikk den av en forretningsforbindelse. Jeg leste den første gang i fjor sommer. Jeg sier første gang, for den har blitt lest mange ganger siden.
Delerm skriver om de små tingene i livet. Det dagligdagse som vi ikke tenker over, men som når de blir satt ord på på denne måten, blir til opplevelser som vi må smile litt av. Han får oss til å huske lukter og lyder fra langt tilbake i tid og andre steder i livet.

Den er oversatt til nynorsk av Ragnar Hovland. Jeg kan dessverre ikke fransk, så jeg har ikke lest den på originalspråket, men jeg antar at denne oversettelsen må være veldig god. Den lune, myke stemningen i hver enkelt historie er påtagelig. Der er bl.a en liten historie som heter 'Pakken med kaker på søndags føremiddagen'. Da jeg var i Paris i påsken, traff jeg på flere mennesker som gikk med en slik kakekartong som han beskriver, i hånden. Da smilte jeg inni meg og tenkte på at jeg gledet meg til enda en gang å lese den lille boken.

Personlig liker jeg best den fortellingen som heter 'Vi kunne nesten ha ete ute'. Men den om de våte espadrillene er også knallgod.

Utdrag fra en enkelt tekst i boken 'Ørsmå Gleder', av Philippe Delerm:

"Vi kunne nesten ha ete ute." Setninga kjem alltid i same augneblink. Rett før ein skal gå til bords, når det verkar som det er for seint å skubbe på tida, når salaten alt står på bordet. For seint? Framtida er det du gjer henne til. Vanvitet får deg kanskje til å styrte ut, tørke febrilsk av hagebordet med ei fille, nemne gensarar, kanalisere hjelpa frå kvar og ein med klossete lystigheit, med kolliderande rørsler. Eller de bestemmer dykk for å ete inne i varmen - stolane er så våte, graset så høgt...

Ingen kommentarer: