lørdag 26. august 2017

Forsøpling



Innholdet i hvalens mage ...!

 ... er et tema som ble veldig aktuelt tidlig i år da den såkalte Plasthvalen kom inn til Ågotnes på Sotra for å dø. Vi ble veldig engasjerte da, og ryddet langs strender og veier. Men har engasjementet holdt seg, lurer jeg på nå. Dette innlegget er ment som en liten reminder – både til meg selv og til andre.
Hvis du skroller ned til under bildet av den vakre, men akk så ulykksalige,  Gåsenebbhvalen, kan du lese om en lavterskelforening det går an å melde seg inn i dersom du fortsatt føler for å bidra til renere omgivelser for store og små skapninger rundt deg.



Plasthvalen


-Jeg er medlem i «Plukk opp et boss om dagen»-foreningen, sa min mor til meg en gang for mange år siden, i anledning av at vi snakket om natursvin (som det het på 70-tallet) og boss og dritt som ligger langs veier og gater.
-Ok, sa jeg, hvilken forening er dette?
-Jo, det skal jeg fortelle deg, det er foreningen for oss som forplikter oss til å bøye oss ned minst en gang om dagen for å plukke opp noe som ligger på bakken. Noe som en annen har mistet, eller kanskje til og med kastet i fra seg. Og tro meg, det er nok å ta av, så du er velkommen til å melde deg inn, du også.
-Javel, hvor melder man seg inn, da? Spurte jeg, litt skeptisk.
-Du kan melde deg inn her og nå for eksempel, det er veldig enkelt: Du bare forteller deg selv at du er medlem, og så er det bare å bøye seg ned å plukke et boss neste gang du ser et. Bare husk at du behøver ikke begrense deg til ett boss per dag, du kan plukke så mye du vil.
Og så fortsatte hun med å fortelle hva som skjedde den gangen da hun meldte seg inn. Det første bosset hun bøyde seg ned etter, var en plastpose som lå under en benk i et folketomt busskur.
Oppi posen lå det en nystekt skillingsbolle, en uåpnet pakke Dent, og en helemann med whisky, også den uåpnet.
En fin dag på «jobben», der altså ...  

Fortsatt god helg :-)

Ingen kommentarer: