søndag 20. august 2017

Årets sommerferie: Kongevegen over Filefjell

I år gikk vi Kongevegen over Filefjell - jeg, mann og to voksne barn.
Jeg hadde hørt om turen før, men det var i anledning reportasjer jeg leste om EU-kommisjonen sin kulturminnepris at jeg skjønte at dette var en sånn tur som kunne passe fint for oss. Vi hadde aldri gått på tur med telt før.

Vangsmjøsa, utsikt fra Vennis
 Vi kjørte til Lærdal og parkerte bilen der, og så tok vi bussen til Vang i Oppland. Bussturen tok ca 1 og 1/2 time.

Vi var fremme ved begynnelsen av første vandreetappe i 15-tiden - Kvamskleiva, den turen tok et par timer for oss å gå. Der traff vi på et lag med nepalesiske sherpaer som satt og hvilte seg i solen. Det er jaggu litt av en jobb de gutta gjør. Bravo!

Det var ikke alt vi hadde fått med oss av turdetaljer, så ved enden av denne etappen, ble vi glad over å få haik med en heltinne av en godt voksen dame som kjørte oss over Hemsingbru og oppover brattebakkene mot Vennis.
Vi gikk noen timer langs veien før vi slo opp teltet. Det er en veldig fin strand der som man kan slå seg til ved, men den oppdaget ikke vi før dagen etterpå ... vi la oss rett og slett til i veikanten. Til kvelds fikk vi Maxboller og potetstappe, det var om å gjøre og bli kvitt hermetikkboksvekten så fort som mulig!

Dagen etter gikk vi turen på Vennis-siden, ca 4 timer på grusvei før vi endte opp i Øye. Der slo vi oss til på skoleplassen noen timer, før vi gikk videre mot Tyinkrysset.

Vi gikk ca tre timer fra Øye før vi stanset og slo opp teltet. Dette var et kjekkere sted å være, for nå lå vi i skogen med kun fuglekvitter og fluesurr å lytte til. Mannen laget hjortegryte med fløtesaus og potetstappe til oss. Så var vi kvitt en kilo til med vekt. Sekkene var tunge.

Filefjell
På vei mot Tyinkrysset

Dagen etter fortsatte turen mot Tyinkrysset.
Vi gikk i 2/3 timer, jeg husker ikke nøyaktig, men det var veldig godt å komme frem til Tyin, og få seg en kald øl etter strabasene.

Her fikk vi også kontakt med en eldre herremann som kjørte oss til Kyrkestølen. Noe som er en kort tur med bil, men det ville ha vært langt for oss å gå langs hovedveien.

Fra Kyrkjestølen gikk vi i ca to timer. Da var vi omtrent midt oppå Filefjell, 1250 moh. Der kom det en ordentlig regnstorm på oss, så vi hutlet oss i ly og fikk teltet opp i rekordfart. Det var koselig å ligge lunt og godt i soveposene og høre på vinden som ulte utenfor. Vi spiste blomkålsuppe og spilte kort.

Dagen derpå grydde med nysnø på tuftene rundt oss. Vi fortsatte videre, og heldigvis gikk vi ned De sju skuffelser, og ikke opp ... Etter en vandring på ca 6 timer, inkludert pitstopp ved Maristova, kom vi til Borlaug. Her bestemte vi oss for å skeie ut med en overnatting på Ungdomsherberget.

Vi var ikke mer enn kommet inn dørene der, så ble minste ungen syk, og måtte faktisk i hui og hast til Sjukehuset i Lærdal. Der ble hun liggende i to døgn, antakelig på grunn av vann hun hadde drukket på Filefjell. Vi andre ble ikke syke.

Vindhellavegen
Eldste jenten kommenterte det så greit: Dere er ikke akkurat Parents of the Year, da vi valgte å la stakkars gullebarnet ligge alene på sykehuset, mens vi fortsatte vandringen vår. Men nå hadde vi fått fatt i bilen som hadde stått i Lærdal, slik at vi kunne kjøre mellom etappene.

Ene dagen dro vi til stavkirken Borgund og gikk Vindhellavegen, og Sverrestien (som egentlig ikke er en del av Kongevegen, men som også er et nydelig stykke å vandre). Og da ble denne etappen en fin rundtur unnagjort på et par timer.

Vi dro på visitt på sykehuset og sørget for at pasienten hadde lesestoff, snop og batteri på mobilen.
Så kjørte vi avgårde for å begynne på Galdane-turen.
Vi gikk i en times tid før vi var fremme ved gården. Der slo vi opp teltet og sov den siste natten på turen vår.
Morgenen etter måtte vi tidligopp og avgårde. Vi skulle gå resten av Galdane, og så  ta et stykke av Gamlevegen til Bergen tilbake til bilen. Det gikk unna på to timer, og vi rakk legevisitten på Sjukehuset. Ungen var frisk igjen, og vi fikk henne med oss i bilen og kjørte hem igjen te Bergen.

En utrolig fin tur som anbefales veldig! Nydelige omgivelser å vandre i. Lette veier å gå. Masse informasjon om stedene vi passerte, på fine oppslagstavler. Og nå ser vi at de har satt opp busser også for å knytte sammen veistykkene. Det er bra, for det var ikke barebare å finne haik til 4 voksne mennesker med hver sine digre sekker.

Alt i alt gikk vi 90 km, sov 4 netter i telt og en natt på ungdomsherberge. Jentene sine sekker veide 10 kg hver, min veide 15 kg og mannen sin veide 24 kg. Vi gikk med turstøvler. Teltet var et 4-mannstelt.