onsdag 19. oktober 2011

Fire, fine, flate fisker

Eller to lutefisk, takk!

I dag tok jeg mann og barn med ut for å spise middag - vi tok turen til andre siden av øyen, til sør i Sund kommune - i ens ærend for å spise lutefisk (ungene fikk seff noe annet ;-) Og kjempegod fisk var det, servert med ertestuing, rotgrønnsaker og baconterninger.

Jeg har vært på kafeen på Glesvær en gang før, for å spise skillingsbolle, og syns det er skikkelig koselig der.

Hvert år på sensommeren arrangeres Periferifestivalen der, og innimellom så har de intimkonserter med mer eller mindre kjente musikere. Hittil har jeg ikke fått med meg noe av dette, men lever i håpet om at jeg også en gang kan få det til å passe. Da er det et yrende folkeliv der nede - i motsetning til i dag, da det bare var oss der.

Men i dag var det altså lutefisken som lokket. Rart med det - enkelte matretter får man bare mer lyst på til bestemte årstider enn andre. Jada, det er jo tradisjon og sesong, selvsagt, og fint er det jo da at disse passer sammen med lystene.

Forresten, så sa Mannen på vei hjem igjen, at han skal lage fisken selv neste gang - det var så svingete vei ut til Glesvær. Pyse, sier bare jeg! (Som er den som vanligvis ikke tåler svingete veier ...)

2 kommentarer:

Fies notiser sa...

Steike korr trivelig :-)

Lutefisk sier du - pussig, jeg som styrer med råvaren i dag - klippfisken...

Det er selvsagt årstiden som angriper oss :-)

RandiA sa...

Stemningsfullt kai-bilde!