mandag 9. mai 2011

Boktema fra a til å - G

Ukens bokstav er G, ukens bok heter Geisha og er skrevet av Arthur Golden, mens initiativtaker til boktema som vanlig, er Anettes Bokboble.

Det er noen år siden jeg leste boken, men den vil alltid være en favoritt!

Den handler om hvordan to småsøstre fra den japanske landsbygda blir sendt til Kyoto for å bli geishaer. Vi følger i hovedsak den yngste søsteren, Sayori. En fantastisk historie: trist, spennende, morsom, romantisk og lærerik; det er fascinerende hvor levende forfatteren klarer å beskrive livet til denne unge jenten, samtidig som han formidler så mye av japans historie og kultur.

Når han beskriver alle de vakre kimonoene, kirsebærblomstringen, livet i gatene og musikken, da er jeg der sammen med Sayori!

Her er et lite utdrag fra boken. Formannen er Sayoris store helt og kjærlighet.
"Den gangen Iwamura Elektriske ennå var et ungt firma," begynte formannen, "ble jeg kjent med en mann som het Ikeda, som arbeidet for en av leverandørene våre på den andre siden av byen. Han var genial når det gjaldt å løse problemer med ledningene. Av og til, når vi hadde vanskeligheter med en installasjon, spurte vi om vi kunne få låne ham en dag, og han ordnet opp i alt sammen for oss. Så var det en ettermiddag jeg skyndte meg hjem fra arbeidet, at jeg tilfeldigvis støtte på ham på apoteket. Han fortalte at han følte seg svært avslappet, for han hadde sagt opp stillingen sin. Da jeg spurte hvorfor han hadde gjort det, svarte han: 'Det var på tide å slutte, så jeg sluttet.' Nå ja, jeg ansatte ham på flekken. Så spurte jeg ham noen uker senere: 'Ikeda-san, hvorfor sluttet De i jobben på den andre siden av byen?' Han svarte 'Herr Iwamura, i årevis har jeg ønsket å få begynne å arbeide i Deres firma. De tilkalte meg alltid når de hadde problemer, men De ba meg aldri om å begynne fast hos Dem. Så gikk det en dag opp for meg at De aldri ville komme til å ansette meg, fordi De ikke ville ta meg vekk fra leverandøren Deres og sette denne forretningsforbindelsen på spill. Bare hvis jeg først sluttet i jobben, ville de ha mulighet til å ansette meg. Derfor sluttet jeg.'"

Denne visdommen synes jeg er vel verdt å ta med seg videre i livet. Noen ganger må vi ta de første viktige, og kanskje vanskeligste, stegene selv.

Ingen kommentarer: