lørdag 7. august 2010

Saft suse

I årevis nå, har jeg kjørt forbi en svarthyll nedi veien her. Hver eneste sommer har jeg hatt lyst til å stoppe og spørre eieren om ikke jeg kan få plukke noen kvaster.
Hin dagen tok jeg endelig mot til meg og gjorde det. "Vær så god, det er bare å plukke," sa damen. Og så jeg gjorde :-)

For, jeg syns det er så godt med hylleblomstsaft. Oppskriften har jeg hatt liggende i evigheter, så n å var det bare å hive seg i det.

Ca 60 blomsterskjermer
4 sitroner i skiver
3 kg sukker
75 gr sitronsyre
3 l vann

Alle blomstene opp i en bøtte sammen med sitronskivene. Kok opp vannet, rør ut sukkeret og sitronsyren. Slå sukkervannet over blomsterskjermene og legg lokk på. La stå kjølig i 2 - 3 døgn. Sil gjennom et klede, og kok opp.


Mmmmm - deilig saft!!
Jeg fylte 3 flasker, resten hadde jeg i fryseren. Litt frøs jeg i terninger, fordi en kompis av min mann sa at det var godt å ha i drinken ;-)

Av sitronen som var igjen etter saftingen laget jeg marmelade. Hadde de i foodprosessoren først, så kokte jeg de inn sammen med litt av hylleblomstsaften og sukker. Hadde i litt tørket calendula. Nammenam på knekkebrød sammen med Snøfrisk!

PS: For et par år siden tok jeg en stikling av dette treet, den står nå som et bitte lite tre i hagen min. Om noen år kan jeg altså høste fra egen hage :-)

4 kommentarer:

Akeleiedamen sa...

saft suse! du er flink! Fikk servert hyllebærsaft av min bror i sommer. Det var HERLIG.

Parkvegens Hageglede sa...

Mitt Hylllebærtre ble plantet i fjor sommer. Det har fire blomsterkvaster i år, så jeg må nok smøre meg med tålmodighet en stund til.. Men oppskriften, den har jeg skrevet ned i boken.. saft skal det bli, en vakker dag :-)

nefertiti sa...

Parkveien: Og tålmodighet, det har vi! :-)

anne - moseplassen sa...

Hyllebærsaft er godt :)
Jeg la ut denne posten på Moseplassens Facebookside jeg, så kanskje den når ut til flere, flott post!