tirsdag 15. desember 2009

Julebord igjen


I går var jeg med gamle kolleger, fra min tid som servitør, på by'n.

Vi kjører selvsagt alltid stil ;-) når vi er ute, og begynte derfor med en drink i baren på et av byens fine hoteller. Deretter gikk vi på restaurant og spiste, og ikke minst drakk. Når jeg bare får somlet meg til det en av dagene, så skal jeg ringe den restauranten å få navnet på hvitvinen vi drakk til kveiten. Mamma mia, det var godt!
Da maten var vel fortært, gikk turen videre til teateret og stykket Jan Herwitz.
Det var virkelig fornøyelig. Erkebergensk og tidig. Sånn type gammeldags teater. Og måten de snakket på brakte tankene hen til julebesøkene vi hadde hos tante Boll, mormor sin søster, og Lolla, på Møllaren da jeg var liten. Lolla var etter sigende den rørleggeren i by'n som var flinkest til å banne. Og de frodige kommentarene hang i luften sammen med skyen av sigarrøyk, helt til vi måtte tusle ut i kalde bilen og kjøre hem igjen på landet en eller annen gang ut på kveldingen.
Aftenen ble, for mitt vedkommende, avsluttet med en eviglang busstur hjem. Jeg skjønner ikke hva som gjør at den der idiotiske bilsyken aldri kan gi seg. Men det er verdt det, selvsagt. Et lystig lag med kjekke damer, god mat og kultur, kan jo aldri bli feil.

Ingen kommentarer: