torsdag 7. mai 2009

Te by'n



På søndag var vi i konfirmasjon til eldstemann av mine to kjekke nevøer. Etter seremonien i kirken hadde vi så god tid før vi skulle spise middag, at vi fikk tid til å rusle litt rundt i byen.

Først gikk vi på kafé og spiste muffins, så gikk vi opp i museumshagen og ruslet rundt der en times tid, så avsluttet vi med en liten tur innom billedgalleriene i Rasmus Meyers allé.
En perfekt søndag, spør du meg, toppet med kjempefin middag på et av Bergens flotteste hoteller.

Bildet over tok jeg utenfor Bergen Billedgalleri. Stålskulpturen 'Rød Vind' har stått der siden 1978 og er laget av Arnold Haukeland (1920-1983). Han er kjent som en av de fremste eksponentene for abstrakte skulpturer i etterkrigstidens Norge - iflg Wikipedia.

A. Haukeland har sagt: "Om kunsten ikke kan redde verden, kan den i hvertfall gi menneskene lyse stunder i blant."
Og det må man jo si seg enig i.

Jeg liker veldig godt denne skulpturen, men jeg har ikke visst før nå at den heter 'Rød Vind'. Jeg har lest meg til at tittelen handler om en uttørkende ørkenvind, men for meg så er det røde bånd som flagrer i vinden. Vi har jo lov å bruke egen fantasi, også, har vi ikke...?

Ingen kommentarer: