lørdag 28. juni 2008

Nattoget


Jeg har vært på oversetterseminar hos forlaget i Oslo. Meningen var at jeg skulle fly over og innstallere meg på et hotell, men det ble dyrt, gitt!
Det var da jeg kom på den glitrende idéen å ta toget.
Så da kjørte jeg inn til byen kvelden før, parkerte bilen i p-huset og gikk ombord. Etter å ha sjekket sovekupéen og satt fra meg kofferten, bar det rett inn i spisevognen. Der kunne jeg sitte i fred og fordragelighet, nyte min vin og min bok, før jeg tuslet og la meg i mykt, deilig sengetøy. Og hva er vel deiligere enn å bli vugget i søvn langs skinnegangene over fjellet?
Vel fremme i Oslo bar det rett på Grand for å spise frokost, og klokken ti når seminaret startet var jeg fremme i god tid, frisk og opplagt. Genialt :-)

Det eneste jeg kunne ønske meg var at spisevognen hadde vært litt mer som denne:

NSB sin vogn var litt lite pen, men som sagt jeg hadde jo en god bok med meg, og jeg kunne jo se ut vinduet hvis jeg absolutt måtte ha noe pent å feste blikket på...

1 kommentar:

AnneKa sa...

Ja, toget er deilig å sove på. Tok ofte toget fra Sandnes til Mo i Rana, 27 timer, og da tok vi natten fra Oslo til Tr.heim og det var alltid like deilig å gå å legge seg og bli vugget i seng.Kan absolutt anbefales.