tirsdag 20. mai 2008

Gjenbruk av pallekarmer




Å ta gamle pallekarmer i bruk i hagen var helt genialt. Karmene fikk jeg gratis fra en bedrift i nærområdet. Hvor lenge de vil komme til å vare vil jo vise seg - i utgangspunktet hadde jeg tenkt å kle dem med plast på innsiden og så beise dem, men det endte med at jeg bare beiset dem. I bunnen av alle pallene har jeg lagt duk.

Det gikk enorme mengder med mold med for å fylle dem. Heldigvis hadde jeg muligheten til å hente noe fra et skogholt i nærheten. I tillegg hadde jeg en god del tang i bunnen. Ellers kjøpte jeg sikkert 30 sekker med den rimeligste molden på hagesenter, denne forbedret jeg med kugjødselkompost og sand.

I karmene hadde/har jeg jordbær, purreløk, asparges, gulrøtter og fennikel. I fjor hadde jeg også oregano, koriander, basilikum og gressløk - men i år har disse krydderurtene fått sitt eget pallekarmbed oppe på altanen ved siden av kjøkkendøren.

I tillegg til karmene fylt med spiselige ting, har jeg også en jeg bruker til 'barnehage' - der setter jeg småplanter, eller toårige som ikke blomstrer før andre året.
I en karm har jeg flere potter med stiklinger fra busker og trær. Det er veldig greit å ha kontroll på akkurat sånne ting. For tiden står det der f.eks rosa glauca, sambucus nigra og fagerbusk.
En karm har jeg delt opp i seksjoner hvor jeg har sådd stauder - da er det viktig å ha et 'kart' over sådden, og å passe på det kartet ;-)

Pallekarmbed er gøy!!

4 kommentarer:

Kathrine sa...

Så flott da:)) Opphøyde kjøkkenhager/bed er så flott og praktisk. De blir fortere varmere om våren, slipper plen som vokser inn i bedene og ikke minst; lettere å tynne/luke osv.

Sånne skal jeg jammen se om jeg kan få tak i. Har bare lave kasser til min kjøkkenhage.

Ha en fin uke. :-)

Unknown sa...

Ja fikk selv tak i tre stk i fjor. Men det ble for lavt synes jeg. Så i år fikk jeg tre til som jeg stablet oppå. Perfekt. Men det gikk utrolig mye jord med ja. Huff. det blir de dyreste grønnsakene jeg noen gang har spist. Ha.ha!!

janne - kathrine sa...

Så heldig du er :-)

Jeg tenkte på å skaffe meg pallekarmer i forfjor, men så ble ikke det noe av - så da tenkte jeg på det i fjor, men så ble det heller ikke noe av... Men, kanskje i år da! Nå begynner i alle fall det området som de er tenkt plassert å bli klart. Fortsatt litt igjen, men det meste er rensket.
Synes dette er en kjempesmart ideé. Det ser jo så ryddig og ordentlig ut. Dessuten er det jo også ganske praktisk, siden luking ikke trenger å bli utført med helt krum rygg ;-)


Ønsker deg en fin dag videre!

me sa...

Utrolig inspirerende.
Her er det snigel som er problem for dyrkning, og disse karmene blir jo som en slags hinderløype om ikke annet.
Jeg har ambisjoner om steinbed, altså opphøyde bed av steinarbeider.. driver og samler inn stein til å bygge, men det vil jo vise seg om det er realiserbart. God ide å naske i skogen, og det med tare var helt genialt. Det er jo fantastisk næring for plantene.
Tusen takk for gode råd!