fredag 14. november 2014

Rygger inn i helgen


"Dei vil alltid klaga og kyta ..."
Ja, det er jo det jeg har mest lyst til akkurat nå: klage på ondten i ryggen, som gjør at jeg nå, på ukens fineste dag, ligger til sengs.

Men jeg skal prøve å la være. Da vil jeg heller fortelle deg om gårsdagen, som når jeg ser tilbake på den, ble litt løyen.

Jeg var på jobb som vanlig - har stått ved kontorpulten de siste to ukene da jeg har hatt en uggen fornemmelse i korsryggen - etterpå dro jeg i full fart inn til byen for å rekke franskkurset mitt, og så skulle jeg opp til skredderen for å prøve bunaden som måtte syes inn (inn!).

Skredderen, en eldre, søt liten dame, bor i en elegant leilighet med eikeparkett på gulvene, bord og stoler med forgyldte rokokkoben, marmorplate og messing foran ildstedet, og tunge velourgardiner med gulldusker som omrammer vinduene.

Man tar jo alltid av seg på bena før man går inn i private hjem, men jeg må innrømme at til tross for (den fordums) elegansen som møter en i dette hjemmet, så nølte jeg litt før jeg bøyde meg for å gjøre akkurat det, i går. Da med tanke på de to foregående ukenes ugne ryggfølelse.

Dessverre valgte jeg å følge vanlig skikk og bruk fremfor magefølelsen, eller ryggfølelsen. Den første skoen gikk fint, men så ... KLIKK! sa det i ryggen, og jeg ség ned på alle fire.

Skredderen, som hadde gått foran meg inn i stuen, ble litt perpleks da jeg kom klynkende etter henne, på alle fire over parketten. Jajaja - så gale var det faktisk! Og i den stillingen ble jeg værende i de neste tretti minutter, før jeg klarte å karre meg opp igjen på to. 

Veldig pinlig, tenker jeg nå, men der og da var det bare vondt. Heldigvis, kan en kanskje si, så hadde hun vært gift med en mann med ryggproblemer, så hun skjønte liksom hva det gikk i. I tillegg er hun av den generasjonen som har opplevd litt, så hun tok det fint :-)

Resten av historien - kjøreturen til legevakten, mobiltelefonen som forsvant, det å ikke kunne telefonnummerne til sine nærmeste utenatt osv - kan vi ta en annen gang ...

God, oppegående, helg til deg og dine!

Ingen kommentarer: