fredag 24. oktober 2014

Sommerferien 2014, San Francisco

Vi skjønte ikke hva de snakket om, guidene våre på sightseeing-bussen i San Francisco ... De maste noe voldsomt om hvor heldige vi var som hadde fått et slikt fantastisk vær  (for det hadde vi, helt nydelig) ...! Egentlig skulle vi hatt på oss boblejakke og lue, og så satt vi der i t-skjorte og miniskjørt!!
Vi hadde nok ikke gjort researchen vår, for vi tenkte på California Girls og Surfin' og sol og varme og alt det der når vi bestilte SF ...
Men så en dag kom den over oss. Tåken. Vi trodde vi var vant til tåke, som får den inn over oss fra Nordsjøen av og til, men dette ... Brr! Så husk: Skal du dit noen gang, ta med deg varme klær, uansett årstid!

Vi reiste rundt med den bussen i SF, hoppet på og hoppet av. Helt ok, men for vårt vedkommende, så tror jeg det hadde lønnet seg å ta taxi de gangene vi skulle langt. Det er lett å bli revet litt med når bussjåførene/guidene forteller om hvor praktisk alt er - for å si det sånn. Det er ikke alltid at bussen din er der du skulle ønske at den var ...
Vi gjorde noen av de tingene man bør gjøre når man er i SF:
De stupbratte gatene med alle de vakre husene, Jimi Hendrix' Haight Street, China Town, Japan Town, Fisherman's Warf; vi spiste clam chowder. Og så var vi på California Academy of Sciences, og Botanical Gardens og Japanese Tea Garden. Veldig flott for oss hagegale :-)
Vi fikk ikke med oss Alcatraz, men derimot Muir Woods med de enorme redwood-trærne. Wow, just sayin'!

Og så fikk vi med oss det fargerike San Francisco, her presentert ved Gay Parade. Det var litt av en opplevelse - spesielt for de to gullebarna som ikke 'har vært ute en vinternatt før'. Vi var ikke egentlig klar over at paraden pågikk akkurat da, men så fortalte guiden på hopp-on-hopp-off-bussen at de måtte ta en omvei på grunn av den, og da hoppet vi av for å få det med oss. Det var en opplevelse! Det var mye og se, av mang slags. Og, bare, når du skal til San Francisco, sørg for å ha en blomst i håret. Eventuelt en rev, ehh, bak øret :-D

Den dagen vi dro videre, startet vi med frokost på den mest fantastiske restaurant - Buena Vista Café. Her må du nesten innom når du er i SF. Til tross for alle turistene, så er stemningen autentisk, servitørene er 'rett ut av filmen' og maten er himmelsk amerikansk. Jeg er klar til å dra tilbake ene og alene på grunn av denne sjappen.

Jeg mener - se da! Arme riddere med smør, melis og sirup ... Og så var det bacon, omelett med fersk spinat, stekte poteter. Ja, og så irish coffee, certainly :-)

Her er Store-flinkejenten.
Hun har egentlig lyst til å ta seg et bad på stranden ved Fisherman's Warf, fordi hun er en tøffing. Men så gjør hun det ikke, fordi hun er cool!
Hun er nesten voksen, og det er  godt/ondt å være med mor og far på ferie.