fredag 21. juni 2013

Ta deg sammen ...!


Ja, nå må jeg ta meg sammen - og slutte å kjøpe alle disse bøkene!

Men hva skal en stakkar gjøre, da?
Når akkurat den boken som man har lett etter så lenge, med ett ligger der i butikken og lyser og skinner og er på salg?

Eller når man trenger et oppmuntrende ord og et puff bak i en travel hverdag, og selveste Dalai Lama dukker opp der frempå disken, i det øyeblikket man er som svakest - du vet, akkurat før du skal til å trekke kortet.

For ikke å snakke om loppemarkedet til de gamle damene som samler inn penger for å pusse opp bedehuset. Man blir svak i sånne øyeblikk. (Selv om en kanskje heller ville anbefalt damene Dalai Lama fremfor salmeboken - men meg om det).

Poenget er at hvis jeg skal få tid til å lese alle de bøkene jeg drar med meg hjem fra all over the place, så må jeg lære meg å være lykkelig med lite, for da må jeg slutte i jobb; slutte å gå på besøk; slutte å trene. Eller også får jeg satse på at jeg blir bibliotekar i mitt neste liv, slik at jeg får lest dem da.

Siste bokinnkjøp:
Marions slør, Roy Jacobsen
Elskeren, Marguerite Duras
Du skal elske lyset, Margaret Skjelbred
Kunsten å være lykkelig, Dalai Lama
Dager i stillhetens historie, Merethe Lindstrøm

PS: Nå er det snart ferie - lesetid :-D

Ingen kommentarer: