tirsdag 23. april 2013

Etter påskekrimen

Jeg leste Flink pike av Gillian Flynn i påsken, etter at den har fått meget gode anmeldelser fra 'overalt', nærmest.

Men jeg kan ikke si at den fenget meg stort. Hvis dette er fantastisk spennende krim, så skjønner jeg godt at jeg ikke leser mer av det. For det har jeg jo sagt, jeg leser ikke noe særlig fra den sjangeren i det store og det hele. Mest fordi jeg ikke orker å ta inn så mye vold. Det virker nærmest som forfatterne nå til dags prøver å overgå hverandre i grusomme drapsmetoder.
Akkurat denne boken var allikevel ikke spesielt voldsom, ikke mer enn den måtte være, liksom.

Den første delen av boken var nesten kjedelig - dvs, jeg syns det var fornøyelig å lese hvor på kornet forfatteren viser hvordan forholdet mellom mann og kone kan utarte seg, og akkurat dette er vel grunnen til at den har fått så pass som en firer av meg. Man ler jo av sånt som man kjenner seg igjen i ... ;-)

Jeg skal ikke røpe noe av handlingen, men andre delen endret alt sammen. Det er bare det at endringen var så markant, at jeg skjønte nesten med en gang hvor landet lå. Og det kan vel ikke ha vært meningen, vel?!

Nei, boken var helt grei, men ikke mer enn det. Jeg syns ikke den var verdt pengene. Kjære kyrkjefolk - jeg gremmes når jeg tenker på hvor mange bøker jeg kunne fått med meg fra Fretex eller Gjenbruken for den summen. Over 300 kroner, du! Jaja, lest er lest.

Ingen kommentarer: