onsdag 11. januar 2012

Leseåret 2011 - del 2

Jeg skal ikke skrive så mye mer om fjorårets leseopplevelser. Men det er noe jeg bare få sagt - les klassikerne!!

Selv bestemte jeg meg for noen år siden, at annenhver bok, minst, jeg leser, skal være en 'klassiker'. Og siden den gang har jeg lest utrooolig mye god litteratur.

Her er noen av de 24 bøkene jeg leste i fjor. Jeg ville ikke vært dem foruten :-)

To Kill a Mockingbird, Harper Lee, utgitt i 1960, handler om to barn, en gutt og en jente, og deres far, som er alene med de to. Historien har sitt utspring i 1936. Barnas far er advokat, og skal forsvare en svart mann som er beskyldt for å ha voldtatt en hvit jente. I tillegg får vi historien om den mystiske sønnen i nabohuset, han som ikke har vært utendørs på årevis. En morsom og varm bok med et alvorlig tema.

The Old Man and the Sea, Ernest Hemingway, utgitt i 1952, handler om den gamle, fattige fiskeren Santiago, som har 'sittet i uflaks' i 84 dager - og som endelig får napp ...

The Catcher in the Rye, J.D.Salinger, utgitt i 1951, handler om ungdommen Holden og det som skjer etter at han blir utvist fra skolen, drar inn til byen og går på en skikkelig rangel i tre dager. Holden er en ensom gutt som ikke finner seg helt til rette blant folk, han har en lillesøster som han er veldig glad i og en bror som er død. Holdens språk og måte å snakke på, gjør at jeg mener det er et pluss hvis man kan lese den på originalspråket.

Intet nytt fra Vestfronten, Erich Maria Remarque, utgitt i 1929, handler om en ung soldats liv i skyttergravene under første verdenskrig. Blant annet er kontrasten mellom det alle snakker om når han er hjemme på perm, og det han opplever på drapsmarkene veldig godt beskrevet.

Ingen kommentarer: