onsdag 28. desember 2011

Leseåret 2011 - del 1

Enda et år går mot slutten, og et fint og spennende år har det vært! Litt treigt i starten, sånn lesemessig sett kanskje, men det tok seg opp da jeg fant frem til klassikerne.

Jeg tenker jeg gjør som i fjor, og begynner med de harde fakta. Så får vi se til helgen om jeg får tid/lyst til å utdype litt mer hvorfor jeg syns sånn og slik om de forskjellige bøkene.

24 bøker har jeg lest i 2011. Av disse: 1 diktsamling,1 fortellinger/noveller, 1 tullebok og 21 romaner.
8 norske forfattere - 16 utenlandske forfattere (4 har jeg lest på originalspråket, engelsk).
6 kvinnelige forfattere og 18 mannlige.

Kategoriene bøkene skal plasseres i er som følger: God bok - Ikke så verst bok - Likte ikke bok.

God bok:
To Kill a Mockingbird, Harper Lee
The Old Man and the Sea, Ernest Hemingway
The Catcher in the Rye, J.D.Salinger
Sørgepilen, Ulf Lundell
Innsirkling 2, Carl Frode Tiller
Samlede dikt, Inger Hagerup
Intet nytt fra Vestfronten, Erich Maria Remarque
Frihet, Jonathan Frantzen
imot kunsten, Tomas Espedal
Mrs Dalloway, Virginia Woolf
Islands klokke, Halldor Kiljan Laxness

Ikke så verst bok:
Vernon God Little, DBC Pierre
Gourmeten, Muriel Barbery
The Summer Without Men, Siri Hustvedt
Bruno Politimester, Martin Walker
Gulldronning, Perledronning, Margaret Skjelbred
Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping, Haruki Murakami
Det er greit for meg, Per Petterson
Naiv.Super., Erlend Loe
Francis Meyers lidenskap, Henrik H. Langeland

Likte ikke bok:
Oppmålingen av verden, Daniel Kehlmann
Den menneskelige faktor, Graham Greene
Ørsmå liv, Pierre Michon
Ø, Knut Nærum

Ja, sånn ser listen ut - 10 færre bøker enn i fjor ble det, men jaggu har jeg hatt mye annet å henge fingrene i i år! Og så må jeg bare få gjenta at det gikk veldig trått i starten av leseåret, jeg fant liksom ikke noe som fristet å ta fatt på, og det jeg fant hadde jeg egentlig ikke lyst til å lese. En bok jeg brukte en del tid på, var mursteinen om krigene i det gamle Spania. Heldigvis tok jeg til vett og la den fra meg - noe jeg egentlig aldri gjør.

OK, men da får vi se om noen dager, om det blir en del 2 om leseåret som ligger bak oss :-)

2 kommentarer:

Torill sa...

Spennande liste. Eg har ingen romanar på lista, får verte ei seinare tid i livet :-)

nefertiti sa...

Bøkene venter på oss - det er det som er så fantastisk :-)