onsdag 5. oktober 2011

Din sopp!




Sopp, er noe jeg aldri har lært meg noenting om. Eller, jo, jeg har lært at den kjempefine røde med hvite prikker på, er farlig. Og at man ikke skal spise sopp man ikke er 100 % sikker på at faktisk er spiselig. Og at champignon er godt. Men noe mer enn det vet jeg egentlig ikke. 

Men jeg syns det ser veldig koselig ut når folk rusler rundt i skogen med en kurv bugnende av alle slags sopper, hengende over armen. Og når jeg nå tenker meg om, så er det faktisk et syn jeg aldri har sett! Jeg har bare sett det for meg. 
Jeg har av og til tenkt at jeg skal lære meg mer om sopp, men kjenner jeg meg selv rett, så blir ikke det noe av. Jeg lar meg skremme mer av alle skrekkhistoriene, enn jeg lar meg friste av alle de deilige rettene folk kan lage seg med en sånn spennende ingrediens.

I dag leste jeg i avisen om en sopp som hadde sprengt seg opp gjennom fem centimeter med asfalt. Kult! Og i hagen har jeg en rar sopp som det røyker av når jeg sparker til den.

HØSTDIKT

Hvis
du har stått ute
ei klar høstnatt
og hørt lyden
av magnetismen fra månen
treffe jorda
som et teppe
av elektronisk musikk
bak de andre lydene
fra naturen
... da har du spist fleinsopp

Bjørn Venstad

1 kommentar:

Mathildes Eden sa...

Skikkelig kult dikt! Og soppene var fine de! Det kan være greit å ha noen sopp å spenne i; i stedet for at det er noen andre som får unngjelde; når du er sur altså...