fredag 1. april 2011

Boktema fra a-å - B

Da fortsetter vi jakten i bokhyllen. Anettes Bokboble oppfordrer oss til å finne den beste boken vi har lest; denne uken er det bokstaven B vi søker på.

Jeg finner frem til en av mine favorittforfattere: Gabriel Garcia Marquez og Beretningen om et varslet mord.
Legen Christo Bedoya kommer som middelaldrende mann tilbake til sin barndomsby. Der gjenopplever han vennen Santiago Nasars tragiske død 25 år tidligere. Santiago falt som offer for en hevnaksjon. Han ble drept av to brødre fra landsbyen som ble tvunget til ugjerningen av en konservativ landsbybefolkning. Santiago hadde angivelig sørget for at den unge kvinnen Angela Vicario ikke var jomfru da hun giftet seg med Bayardoo San Roman- en rik fremmedkar som hadde kommet til landsbyen for å finne seg en hustru. Da Bayardo oppdaget at Angela ikke var jomfru, sendte han sin brud tilbake til foredrene. Der hevdet Angela at det var Santiago som hadde forført henne, og hennes to brødre ble tvunget til, svært nølende, og forsvare familiens ære. Men nettopp fordi de nølte, forsøkte de å varsle Santiago om at de var ute etter ham.






At det er blitt laget en film basert på boken, ante jeg ikke - den må jeg prøve å få fatt i.

(Og nå ser jeg at Anthony Delon står på rollelisten ... han er jo nesten like kjekk som faren - Alain Delon - nesten ;-)


God helg, folkens - jeg skal jobbe, men jeg krysser fingrene for at det blir fint vær på dere andre!

1 kommentar:

Melusine sa...

Jeg har lest "Tolv vandrehistorier" og synes den var veldig bra så etter å ha lest innlegget ditt tenker jeg at det må bli mer fra denne forfatteren - takk for godt boktips :)