mandag 20. desember 2010

Adventskalender - 20


Se her, har jeg to godbiter, altså! Plate nr ett eller annet - Bo Hansson, music inspired by Lord of the Rings - som sto ved siden av J.R.R.Tolkiens The Hobbit lest av Nicol Williamson er dagens adventsplater.

Jeg vet ikke akkurat når jeg kjøpte dem, det var antakelig midt på 80-tallet en gang. Men jeg husker at det var i etterkant av at jeg fant boken Hobbiten i min eldre søsters bokhylle. Jeg ble fascinert og revet med av historien med det samme, og var like ivrig den gang over Hobbiten, som mine unger er over Harry Potter i dag.

Å høre Nicol Williamson lese Hobbiten på engelsk, er et eventyr i seg selv. Bo Hanssons musikk syns jeg også passer veldig godt til Ringenes Herre, jeg syns i alle fall det da jeg lyttet til den da. Men nå når de nye filmene er kommet syns jeg jo at det er den musikken som gjelder. Den er jo fantastisk!

A propos film, så vet jeg at jeg har sett Ringenes Herre som tegnefilm en gang i tiden, også, uten at jeg kan huske noe spesielt av den. Den har antakelig ikke gjort så stort inntrykk?!

Tre ringer for alvene under det blå; sju for dvergene i saler av sten; ni for menn som all kjødets gang må gå; Men for Mørkets Herre en eneste en i det dunkle Mordor hvor skyggene rår. En Ring skal samle dem, en Ring finne dem, en Ring betvinge dem og i mørket binde dem i det dunkle Mordor hvor skyggene rår

Ingen kommentarer: