søndag 12. september 2010

Frøken Ohlala


Moseplassen vil vite hvilken høstblomst vi syns er vakrest.


Min kandidat heter 'Frøken Ohlala' - hvilket er et veldig treffende navn. Man kan for eksempel bruke det som i: Ohlala for en farge. Eller, Ohlala for en svær blomst. Eller, Ohlala for en skjønnhet ...
'Frøken Ohlala' er en dahlia, eller en georgine om du vil. Egentlig heter den 'Thomas Edison'. Jeg har hatt den i mange år, til tross for at det har vært på hengende håret hver eneste senhøst at jeg har rukket å ta den inn før frosten har kverket den.
I fjor var jeg ute med hodelykt og grov, mens snøen pisket rundt ørene på meg. Knollen var kjempediger! Jeg satte den i en isoporkasse i garasjen og begrov den under noe torv. Da jeg tok den frem igjen i vår for å drive den, kjentes knollene helt friske og faste å ta i, men allikevel var det bare én av ti potter jeg gjorde i stand som kom.
Jeg skal prøve å ta den inn litt tidligere i år, og så håper jeg at jeg får beholde den noen år til. Dahlia er en flott blomst! Den er en av de plantene som gjør det verdt å rusle hagelangs på høsten. Jeg tror faktisk jeg skal investere i et par nye sorter også. De kommer jo med så mange forskjellige farger og blomster. Enkelte har et veldig mørkt bladverk også, det liker vi godt :-)

1 kommentar:

Anne (Moseplassen) sa...

hehe, du og de navnene dine altså, hihi, jeg må jo alltid trippelsjekke stavingen, og ender med å kopiere og lime ;)

Men genialt og passende navn :D Georginer er genialt! og supert at du og din favoritt er med på konkurranse