søndag 14. desember 2008

Celle? Aber nein...


Celle an der Aller er en tysk by i delstaten Niedersachsen. Se på de flotte husene i gamlebyen. Det var fascinerende å lese alle inskripsjonene på de gamle bygningene. Vi var der i slutten av mars og temperaturen var ikke så mye å skryte av, men det gikk an å sitte på uterestaurant og drikke varm kaffe med noe godt oppi. Og det var mange blomsterhandlere der. Bare det å gå og se på de blå irisene og perleblomstene, og de knallgule påskeliljene i potter og kar gatelangs, var verdt det korte besøket.


Det er et par år siden jeg var der sammen med en gjeng fra Bergen katedralskole. Vi reiste til Tyskland i forbindelse med at vi var kommet til 2. verdenskrig i pensum i historieklassen, og Celle ligger ikke så veldig langt sør for konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen, som vi også besøkte.

Etter en lang busstur fra Lübeck til Bergen-Belsen, og alle de sterke inntrykkene vi måtte fordøye etter det besøket, var det en lise å komme til denne lille byen.
Vi var der bare i noen timer, men lenge nok til å skjønne at dette var et sted vi måtte tilbake til. Det være seg sommer eller vinter. Etter som jeg forstår, og vi fikk jo se en del, så har de noen flotte hager og parker der, og julemarkedet skal visst være helt spesielt.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ville ta familien med dit på førjulstur i år, men slik ble det altså ikke. Men slike ting er det jo uansett OK å ha tilgode, så vi satser på julen 2009 :-)

Ingen kommentarer: