tirsdag 25. november 2008

Den fredelige

Av de skulpturene jeg hittil har bitt meg merke i i Bergen, er det denne jeg liker best. Men slik har det ikke alltid vært. Jeg husker veldig godt da den kom i 1998 - jeg likte den ikke i det hele tatt.
Akkurat på den tiden gikk jeg på skole i by'n slik at jeg måtte forbi den flere ganger i uken. Hva skjedde? Jeg likte den bedre og bedre for hver gang jeg gikk forbi. Er det ikke rart?
Men slik er det vel med kunsten - vil kanskje noen si. Den setter noe i sving i oss, og så blir den til slutt en del av oss.
(Beklager den stygge bakgrunnen i bildet)

Skulpturen skal altså forestille Olav Kyrre til hest, han som grunnla Bergen i 1070. Da var han tjue år. Som den første norske kongen, lærte Olav Kyrre seg kunsten å lese. Så passer det da også at han står utenfor hovedbiblioteket. For alt jeg vet, er det kanskje nettopp derfor han står der.

Kunstneren? Knut Steen (1924 - ), som i alt har mer enn tredve utsmykninger i Norge. Flott han også.

1 kommentar:

Røsslyng sa...

Ja, den er utrolig tøff den der