fredag 8. februar 2008

Hvorfor nefertiti?

Jeg har vært nefertiti siden jeg kom på nett i første halvdel av 1990-tallet. Jeg syns det var fryktelig skummelt å legge ut mitt riktige navn, og det var om å gjøre å finne et spennende nettnavn.

På denne tiden leste jeg Jan Kjærstads roman 'Forføreren', og der treffer man på en meget spennende skikkelse, nemlig Jonas' barndomsvenninne Nefertiti. 'Forføreren' står fremdeles blant de øverste på yndlingsboklisten min. Mye takket være Nefertiti.

I -95 var vi på ferie i Egypt - vi var på cruise på Nilen. Det var en fantastisk tur. Den egyptiske historien, stedene vi besøkte, alt ble så levende - den svenske reiselederen vår var virkelig engasjert. Uansett, det var andre gangen jeg 'traff på' Nefertiti. Denne gangen i skikkelsen til en mektig og vakker kvinne.

Det var det første navnet som falt meg inn. Jeg syns kanskje det var litt tungvint, annerledes, men interessant. Jeg syns navnet er kjempefint ennå, men jeg må innrømme at jeg syns det er litt 'småpinlig' når jeg sier det til folk.

I dag googlet jeg på navnet for å se hva som dukket opp. Selvfølgelig var det dronning Nefertiti som tronet øverst, før Jan Kjærstads. Etter det var det heller ymse. Alt fra 'stor mote' til 'lettsindige babes'. Det er i alle fall én, kanskje to andre, som bruker navnet i et forum.

Tiltross for alle de merkelige tingene som dukket opp da jeg googlet tidligere i dag, kunne jeg aldri tenke meg å bytte navn - det har vært med meg så lenge at det har blitt en del av meg .

Og uten sammenligning forøvrig, så tror jeg faktisk hun må ha vært det, verdens vakreste kvinne. Nefertiti betyr 'Den vakre har kommet'.

God helg.

Ingen kommentarer: